Kotiinpaluu -teatterivierailu 1.10 ja 2.10. Tampereella

KOTIINPALUU: lisänäytös

1.10. 2022 klo 19:00

Tampereen Ylioppilasteatteri

Liput 15,00€, ovelta tai netistä:

......................................

KOTIINPALUU-vierailunäytös 2.10.2022, kello 17:00

Tampereen Ylioppilasteatteri

Itsenäisyydenkatu 12-14

Esityksen kesto on 2 h 30 min, sis. väliajan.

Ilmainen sisäänpääsy. Varaa paikkasi täältä.

Kotiinpaluu kutsuu katsojaa pohtimaan, kuinka ennakkoluulottomana ja suvaitsevana pidämme itseämme?

Sisältövaroitus: näytelmässä käsitellään identiteettiä mitätöivää henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja syrjintää.  Esitystä ei suositella alle 14-vuotiaille.

Esityksen jälkeen yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskustelutilaisuuteen, jonka juontaa sukupuolen tutkimuksen yliopistonlehtori ja tutkija Tuula Juvonen.

Esityksen taustaa:

Kirsi Marie Liimataisen kiitetty uutuusnäytelmä KOTIINPALUU vierailee Tampereella. Toiseutta käsittelevän teoksen näyttelijöinä nähdään Johanna Kokko, Marjaana Maijala, Jouko Puolanto ja Eila Halonen.

Helsingin KokoTeatterissa 17.8.2022 ensi-iltansa saanut Kirsi Marie Liimataisen KOTIINPALUU kertoo neljissäkymmenissä olevasta naisparista, joka palaa kotikyläänsä vain törmätäkseen yhteisön ennakkoluuloihin.

Näytelmän päähenkilö Jannika on työskennellyt pitkään valokuvaajana ulkomailla. Raskas työ humanitäärisissä kriisikohteissa on vienyt veronsa ja unelmissa alkaa siintää rauhaisa elämä maaseudulla. Jannika ostaa talon kotikonnuiltaan ja asettuu sinne avopuolisonsa Mirjamin kanssa. Kotiinpaluu ei suju kuitenkaan ongelmitta, vaikka Jannikan äiti tekeekin tilanteessa voitavansa. Kyläläisten käsityksissä vaikuttavat ikiaikaiset asenteet ja naisiin suhtaudutaan syrjivästi. Vain naapuritalon vanhapoika tarjoaa auliisti apuaan ja vierailee heidän luonaan päivittäin. Kun Jannika torjuu naapurin kosinnan ja mies ymmärtää naisparin elävän synnissä, sopu särkyy.

Vaikka maailma muuttuu avoimemmaksi, erilaisuuden ja toiseuden pelko nostaa samalla päätään. Pride-tapahtumia vastustetaan maakunnissa kynsin ja hampain ja sateenkaariaatteen pelätään leviävän. ”Aito avioliitto”-kampanja on voimissaan ja seksuaalista eheyttä voi edelleen oppia herätyskristillisessä liikkeessä. Arvokonservatismi vahvistuu ja anti-gender-toimijat saavat uutta kaikupohjaa Euroopassa.

Kotiinpaluussa käsitellään kipeästi ja koetusti sitä, miten syvällä Suomessa istuvat käsitykset isänmaasta, uskonnosta ja pyhästä hiihdosta. Kunnollisesta, asiallisesta elämisen tavasta, jossa osataan hävetä. Kaiken keskellä elävät toisiaan rakastavat ihmiset, jotka eivät ihan pysty päättämään, pitäisikö tehdä vallankumous vai keskittyä pieneen arkiseen elämään, vaikka sitten toisilta salaa.” (Sanna Vilkman, Yle)

Minne vähemmistöön kuuluva voi tai oikeastaan ”saa” lopulta tehdä kotinsa? Helsinki ja muut kaupungit ovat täynnä pienistä ja ahdasmielisistä paikkakunnista paenneita seksuaalipakolaisia.” (Demokraatti, Eeli Vilhunen)

"Käsikirjoittaja ja ohjaaja Liimatainen on luonut teoksessa maailman, jossa traaginen tarina saa yleisön nauramaan epäsopivissakin paikoissa ja lunastaa lupauksensa saattaa yleisö ajattelemaan, kuinka suvaitsevainen yhteiskunta Suomi oikeasti onkaan." (”Lukupino”-kulttuuriblogi, Simo Sahlman)

Rooleissa: Johanna Kokko, Marjaana Maijala, Jouko Puolanto ja Eila Halonen

Käsikirjoitus, ohjaus & videot: Kirsi Marie Liimatainen

Videoanimaatio: Jenny Orgis

Valo- ja äänisuunnittelu: Niklas Vainio

Tuotanto: Kirsi Marie Liimatainen & Johanna Kokko

Esitys on toteutettu yhteistoiminnassa KokoTeatterin kanssa ja sitä ovat tukeneet Taike, Helsingin kaupunki, Sirolan Säätiö ja Niilo Helanderin säätiö. Vierailuesityksen Tampereella mahdollistaa Operaatio Pirkanmaa. Yhteistyökumppanina on Sinuiksi ry (ent. Pirkanmaan Seta).

Esityksen FB-sivu.

Neuvontaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville ja identiteettiään pohtiville ihmisille sekä heidän läheisilleen:
sinuiksi.fi

Kotiinpaluu -vierailuesitys.
Kuva: Kirsi Liimatainen
Operaatio Pirkanmaan mahdollistaa teatterivierailun Tampereella.