Hyvinvointiyhteiskunnassa tarvitaan aktiivista kansalaisvaikuttamista

1.10.2024

Tänään 1.10.2024 vietetään Miina Sillanpään, järjestöjen ja kansalaisvaikuttamisen päivää.

Yhteiskunta tarvitsee järjestöjä

Hyvinvointiyhteiskuntamme on rakentunut kolmikantaisesti: siinä on julkinen sektori, yksityinen sektori sekä kolmas sektori, johon kuuluu järjestötoimijat. Lisäksi nykyään on puhuttu myös neljännestä sektorista, joka tarkoittaa aktiivista, mutta järjestöiksi järjestäytymätöntä kansalaisvaikuttamista.

Järjestöillä on todella tärkeä rooli yhteiskunnassa. Järjestöt ensinnäkin tavoittavat sellaiset ihmiset, joita yksityiset tai julkiset palvelut eivät tavoita. Kolmannella sektorilla täydennetään hyvinvointialueiden palveluvalikoimaa, jolloin vertaistukityö, ohjaus ja neuvonta sekä muut kohtaava ja tukeva työ kulkevat muiden palveluiden rinnalla muodostaen koko yhteiskunnan kattavan toimivan kokonaisuuden.

Valitettavasti järjestöjen tekemä merkittävä, vaikuttava ja ensiarvoisen tärkeä työ on uhattuna: Suomen hallitus on kaavaillut kohtuuttomia leikkauksia esimerkiksi järjestöjen avustuksiin. Leikkaukset estävät ja haittaavat järjestöjen tekemää auttamistyötä ja tulevaisuudennäkymät ovat tältä osin lohduttomat.

Järjestöjen juhlapäivä

1.10. vietetään Miina Sillanpään päivää. Miina Sillanpää oli aktiivinen kansalainen, joka rikkoi useitakin lasikattoja. Sillanpää toimi laajasti järjestökentällä. Tämän takia 1.10. on myös järjestöjen ja kansalaisvaikuttamisen juhlapäivä.

Järjestö- ja kansalaisvaikuttamista tarvitaan, koska on osoitettu, että aktiivisella osallistumisella ja vaikuttamisella saadaan muutosta aikaiseksi. Lähes kaikki lainsäädäntöuudistukset seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyen on saatu aikaan aktiivisesti vaikuttamalla tai esimerkiksi kansalaisaloitepohjaisesti.

Järjestöjen tekemä työ on korvaamatonta. Järjestöt tarjoavat erityispalveluita sekä erityisasiantuntijuutta paikkaamaan yksityisen ja julkisen sektorin palveluverkon aukkoja. Sinuiksi ry:n asiantuntijuus painottuu seksologiaan, seksuaali-identiteettiin, seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoli-identiteettiin, sukupuolen ilmaisuun sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Meidän yhdistyksemme tavoite on edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta rakentavassa hengessä ja tätä vaikuttamistyötä teemme aktiivisesti esimerkiksi ottamalla kantaa ja verkostoitumalla.

Jokainen voi vaikuttaa ja jokainen voi osallistua. Vaikuttaa voi monella tavalla: toimimalla vapaaehtoisena, ottamalla kantaa esimerkiksi somessa tai lähettämällä viestin päättäjille.

Me Sinuiksi ry:ssä tiedämme, että aktiivinen toimijuus on tärkeää: meidän toiminnassamme on ympäri vuoden noin 60 aktiivista vapaaehtoista, jotka vetävät esimerkiksi vertaistukiryhmiä, joita niitäkin on 25 erilaista. Manse Priden aikaan vapaaehtoisten määrä tuplaantuu, sillä Pride-tapahtumaan keskittyviä vapaaehtoisia on toiset 60. Me kannustamme myös työntekijöitämme osallistumaan: meillä saa työaikana tehdä muutakin vapaaehtoistyötä tai esimerkiksi käydä työpäivän aikana luovuttamassa verta.

Kiitos kuuluu aktiivisille vapaaehtoisille

Ilman vapaaehtoisia emme pystyisi toteuttamaan toimintaamme yhtä laajasti ja vaikuttavasti kuin se on. Kiitos ja kunnia kuuluu siis vapaaehtoisille. Yhdistyksessämme halutaan huolehtia vapaaehtoisia ja mahdollistaa aktiivisen osallistumisen toimintaan. Me tuemme vapaaehtoisiamme järjestämällä muun muassa kaksi kertaa vuodessa koulutus- ja virkistäytymispäivän sekä tarjoamalla maksutonta ja matalan kynnyksen työnohjausta omaan vapaaehtoisuuteen tai haastaviin tilanteisiin liittyen.

Kerran vuodessa hallituksemme valitsee työntekijöiden ehdotusten pohjalta vuoden vapaaehtoinen ja vuoden vertaisryhmäohjaaja -tunnustusten saajat. Vuoden vapaaehtoinen on toiminut yhdistyksemme arvoja ja tavoitteita edistäen ja kehittäen laajasti toiminnassamme. Vuoden vertaisryhmäohjaaja on erityisen paljon kehittänyt vertaisryhmätoimintaa tai omaa ohjaajuuttaan. Toki kaikki vapaaehtoisemme ovat kiitoksensa ansainneet.

Hyvää Miina Sillanpään, kansalaisvaikuttamisen ja järjestöjen päivää!

Mico Ylimäki