Aluksi mielenkiintoinen ”Hulivilipojan” blogi tästä aiheesta:

osa1 ja osa 2.

"Yhdistyksen nimi on muuttunut monta kertaa historiansa aikana. Vanhin nimi on Vagabondi ry. Yhdistyksen toiminta alkoi huhtikuun yhdeksäs päivä 1973 anno domini, kun parisenkymmentä hinttiä — kuten meitä sateenkaarikansalaisia silloin kutsuttiin — kokoontui ravintola Tiiliholvin kabinetissa."

Yksinäiset ja perheettömät

Uudelle järjestölle täytyi tietenkin saada nimi. Keksittiin nimi Vagabondi ry, joka rekisteröitiinkin yhdistysrekisteriin. Yhdistyksen tarkoitus oli ”toimia yhdyssiteenä perheettömille ja yksinäisille”. Alkuaikoina toiminta oli tietenkin pitkälti ”maan alla”. Toimintaa pyöritettiin milloin kenenkin kotona kokoontuen. Samoin ryhmien tapaamisia.

Jotta nämä ”yksinäiset ja perheettömät” olisivat pystyneet paremmin tapaamaan toisiaan, päätettiin järjestää naamiaiset heti 12.4.1973. Naamiaisista tulikin suksee ja yhdistys huomasi että se mitä ”hinttikansa” tarvitsi olisi tapaamisia, yhteisoloa, tanssia ja viihdettä. Tampere saikin omat tanssi-iltansa, joita pidettiin ympäri Tamperetta aina sen mukaan mikä ravintola suostui ottamaan vastaan 100–150 sateenkaarikansalaista.

Sateenkaari-ravintola

Näistä tanssi-illoista kertyi siinä määrin rahaa, että Vagabondi ry pystyi ostamaan itselleen huoneiston Hämeenpuisto 41:stä, joka toimikin yhdistyksen ”kotina” aina 2006 vuoden loppuun asti.

Tanssi-iltojen kierrättäminen ympäri Tamperetta alkoi kuitenkin 90-luvun alussa uuvuttaa niin järjestäjiä kuin myös yleisöäkin, joten yhdistys päätti sijoittaa varojaan ja ostaa Tampereelta oman ”sateenkaari-ravintolan” — Club Mixein.

Onks noi niitä?

Historiaan kuuluu tietenkin myös erilaiset suuret tapahtumat ja mainittavimpia niistä ovat varmasti Leimautumispäivät, valtakunnalliset Vapautuspäivät sekä Tampere Pride 2005. Suomen Pride-tapahtuma tosiaan järjestettiin Tampereella vuonna 2005 ja Tampereen SETA ry selviytyi urakasta yli odotusten kaikkien arvokkaiden vapaaehtoisten voimin. Tapahtuman teemana oli ”Onks noi niitä?!” ja sen aikana järjestettiin taidenäyttelyitä, erilaisia tapaamisia, mahtavia bileitä ja paljon muuta oheisaktiviteettia.

Yhdistyksestä on ajan myötä kehittynyt taloudellisesti ja henkisesti merkittävä yhteisö Tampereella. Paikka, jossa voi kohdata monenlaisen toiminnan merkeissä monenlaisia ihmisiä ja ihmiskohtaloita.

Nimi on ollut mm. Tampereen SETA, Tampereen seudun Seta, Pirkanmaan Seta ja vuodesta 2021 alkaen Sinuiksi ry.