Sateenkaarinuoret kohtaavat häirintää joka ikinen päivä

15.10.2024

Sateenkaarinuoret eivät ole pieni vähemmistö, vaan esimerkiksi kouluterveyskyselyjen perusteella noin 14 prosenttia nuorista identifioituu johonkin seksuaalivähemmistöön kuuluvaksi. Yhteiskunnan on taattava jokaiselle turvallinen ympäristö, jossa voi kasvaa ja kehittyä, mutta nykyisellään tämä ei toteudu.

Sateenkaarinuoret kohtaavat häirintää, kuten haukkumista joka ikinen päivä. Häirintä, vihateot sekä syrjintä johtuvat siitä, että sateenkaarinuoret ovat erilaisia. Monet heistä pelkäävät olla oma itsensä julkisesta, joten he yrittävät piilotella identiteettinsä tai jopa jättää sen kokonaan huomiotta. Jatkuva pelon alla eläminen sekä identiteettinsä salaaminen vaikuttavat kielteisesti nuoren mielenterveyteen.

Peruskouluikäisten yhteisöissä ilmenee paljon homo- ja transfobiaa. Sateenkaarinuorille huudellaan halventavia asioita julkisilla paikoilla, kuten kauppakeskuksissa. Häirintää on myös paikoissa, joissa nuorten pitäisi voida tuntea olonsa turvalliseksi, kuten nuorisotiloissa. Jotkut sateenkaarinuoret pelkäävät väkivallan tai henkirikoksen uhreiksi joutumista, koska väkivalta ja aseiden käyttö on melko yleistä nuorten keskuudessa. Nämä asiat johtavat siihen, etteivät sateenkaarinuoret uskalla esimerkiksi mennä harrastuksiin ikätovereidensa kanssa tai oleskella julkisissa tiloissa.

Sateenkaarinuoret kokevat syrjimistä kouluissakin. On tavallista, että koulussa ollaan jakauduttu kahteen ryhmään: sateenkaarinuoret ja heterot. Näin ei pitäisi olla, koska se opettaa nuorille, etteivät kaikki ihmiset ole yhdenvertaisia, ja että meidän olisi oltava erillään toisistamme. Se lähettää viestiä, että on “me” ja “muut”.

Nuoriin kohdistuu käsittämättömän paljon ja suuria ryhmäpaineita, joiden takia monilla on suuri tarve sopeutua ja kuulua joukkoon. Sateenkaarinuorilla tämä voi näkyä esimerkiksi pyrkimyksenä muuttaa sukupuoli-identiteettiään tai seksuaalista suuntautumista, vaikka se ei ole mahdollista, ja tällaiset pyrkimykset ainoastaan rikkovat.

Nuoria voidaan tukea antamalla heille tietoa. Tieto ei lisää tuskaa, vaan se lisää keskinäistä ymmärrystä. Kaikilla nuorilla tulee olla mahdollisuus etsiä ja pohtia. Tämän tueksi nuoret tarvitsevat ympärilleen turvallisia aikuisia, joiden kanssa muun muassa seksuaalisuudesta, sukupuolesta ja niiden moninaisuudesta on turvallista puhua.

Ei ole oikein, että sateenkaari-ihmisille joudutaan opettamaan varuillaan oloa. Muille ihmisille tulisi opettaa, että häirintä, syrjintä ja väkivalta ovat ihmistä rikkovia, mutta myös lain silmissä rangaistavia tekoja.

Ottakaa meitä nuoria aktiivisemmin mukaan keskustelemaan ja pohtimaan erilaisia tapoja, miten esimerkiksi ympäristöstä saadaan rakennettua mahdollisimman turvallinen ja hyväksyvä.

9.-luokkalainen TET-jaksoa Sinuiksi ry:ssä suorittava nuori

Mielipidekirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Aamulehdessä 14.10.2024

Mielipide | Sateenkaarinuoret kohtaavat häirintää joka ikinen päivä | Lukijalta | Aamulehti

TET-harjoittelua Sinuiksi ry:ssä suorittava nuori