Sateenkaareva asunnottomuus

14.10.2024

Koti on ihmisoikeus, ei etuoikeus

Suomessa ei ole tarkkaa tietoa suomalaisten sateenkaarinuorten asunnottomuudesta, mutta useiden kansainvälisten tutkimusten mukaan 25-40% asunnottomista nuorista on sateenkaarinuoria. Tutkimustiedon puutteesta huolimatta me sateenkaarinuoria kohtaavat toimijat tunnistamme sateenkaarinuorten erityisen haavoittuvan aseman liittyen asunnottomuuteen ja  sen uhkaan.

Sateenkaarinuoret muuttavat pois kotoa keskimääräistä aiemmin kuin väestön muut nuoret. Syynä tähän on mm. turvaton lapsuudenkoti. Sateenkaarinuoret voivat tulla häädetyiksi kotoaan silloin, kun he tulevat ulos kaapista. Vaikka nuori ei suoranaisesti tulisikaan häädetyksi, voi kotiympäristö olla niin vihamielinen nuoren sateenkaarevuutta kohtaan, että nuoren täytyy lähteä sieltä pois. Nuoret muuttavat varhain pois lapsuudenkodista myös erityisesti pienempien paikkakuntien syrjivien ja vihamielisten asenteet vuoksi. Nuori saattaa vastaanottaa opiskelupaikan ja epävakaan asumisvaihtoehdon vain siitä syystä, että se mahdollistaa kotipaikkakunnalta lähtemisen. Vaikka tällaisessa tilanteessa ei ole vielä kysymys asunnottomuudesta, voi nopeasti tehty asumisratkaisu olla ensimmäinen askel sitä kohti.

Sateenkaarinuorten asunnottomuus on usein piiloasunnottomuutta. Tyypillistä on, että nuori joka ei voi olla omassa kodissaan, majailee kavereiden luona.  Tällaista nuorten sateenkaari-ihmisten kokemaa piiloasunnottomuutta ei vielä tunnisteta tarpeeksi. Nuoret itse eivät aina tunnista sitä ja sote-alan ammattilaiset eivät välttämättä ymmärrä, että kyseessä on tilanne, jossa nuori ei voi olla kotonaan. Tällaiset tilanteet on tärkeä tunnistaa sekä nuorten että heitä kohtaavien ammattilaisten keskuudessa, jottei nuorten kokema piiloasunnottomuus muuttuisi asunnottomuudeksi.

Jokainen ansaitsee oman kodin, jossa voi olla vapaasti ja turvallisesti oma itsensä.
Oma koti on ihmisoikeus, joka kuuluu myös sateenkaarinuorille.

Sateenkaari-ikkuna ry, Transfeminiinit ry sekä Sinuiksi ry osallistuvat tänäkin vuonna asunnottomien yö -tapahtumaan 17.10.2024.