Hyvää kansalaisvaikuttamisen ja Miina Sillanpään päivää!

1.10.2023

Tänään vietetään kansalaisvaikuttamisen sekä Miina Sillanpään päivää. Tänään saamme juhlia kaikkia kansalaisvaikuttajia, järjestöjä ja yhdistyksiä, jotka tekevät tärkeän osan hyvinvointiyhteiskunnan työstä. Yhdistyksissä ja järjestöissä tehdään työtä pienillä resursseilla, mutta sydämellä. Me tarvitsemme toinen tosiamme voidaksemme tehdä vaikuttavaa työtä edistääksemme jokaisen yksilön hyvinvointia, osallisuutta ja terveyttä tässä maassa.

Sinuiksi ry:ssä vapaaehtoiset tekevät arvokasa työtä. He ohjaavat vertaisryhmiä, auttavat vaikuttamistyössä, pitävät puheenvuoroja, järjestävät tapahtumia sekä ovat muissa merkittävissä tehtävissä. Ilman heitä ei olisi meitä.

Koko Sinuiksi ry, vapaaehtoiset, toimijat, yhteistyökumppanit ja meidän yhteisömme, saa olla ylpeä siitä työstä, jota olemme viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana tehneet. Jokaisen panos on ollut äärimmäisen tärkeä.

Järjestöt, yhdistykset ja kansalaiset tekevät korvaamatonta työtä kuroakseen umpeen aukkoja hyvinvointiyhteiskunnan turvaverkoissa. Monesti ulkopuolisten on hankala nähdä, miten arvokasta työtä jokainen toimija yhdistyksessä tekee, ja siksipä meidän on lakkaamatta pidettävä asiaamme esillä. Meillä on ihmisryhmiä, jotka jäävät avun ulkopuolelle; ihmisryhmiä, joita syrjitään ja marginalisoidaan tai kohdellaan näkymättöminä.

Kun Miina Sillanpäätä kehotettiin vaikenemaan eduskunnassa, hän totesi: ”minä kumminkin käytän puheenvuoron”. Järjestöissä toteamme tätä tehdyn työn kautta koko ajan. Me tuomme asiallemme näkyvyyttä, vaikka ajoittain meitä yritetään hiljentääkin.

Hyvää kansalaisvaikuttamisen päivää kaikille! Te kaikki kansalaisvaikuttajat, vapaaehtoiset, aktiivit, aktivistit ja muut toimijat, teette todella hienoa työtä.