Kansäinvälinen ikäihmisten päivä

30.9.2023

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vietetään kansainvälistä ikäihmisten päivää

Sateenkaarinäkökulmasta ikäihmisten palveluissa on edelleen paljon hetero- ja cis-normatiivisuutta, jotka vaikuttavat sateenkaarisenioreiden hyvinvointiin heikentävästi. Tietoisuuden lisäämistä tarvitaan edelleen.

Sateenkaarevat ikäihmiset ovat menneisyydessä joutuneet kantamaan sekä sairaan että rikollisen leimaa, muusta arkipäiväisestä ja rakenteellisesta syrjinnästä puhumattakaan. Pahimmillaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tiedonpuute johtaa siihen, että ikäihminen joutuu uudelleen piilottamaan oman identiteettinsä ja muuttumaan näkymättömäksi.

Ikäihmisillä on tärkeä osa yhteiskunnassa. He eivät ole ainoastaan passiivisia palvelujen saajia, vaan aktiivisia osallistujia. Suomessa toimii esimerkiksi aktiivinen Sateenkaariseniorit-yhdistys (täältä lisätietoa heidän yhdistyksestään) sekä Sinuiksi ry:n tiloissa kokoontuu sateenkaariseniorit kerran kuussa iltapäiväkahveille (Lisätietoa täältä).

Sateenkaarevat ikäihmiset ovat raivanneet tietä sille, että suuria harppauksia yhdenvertaisuudessa on otettu. Heillä on suuri määrä aikalaiskokemuksia, näkemyksiä sekä edelleen myös halua toimia yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Vähin, mitä voimme tehdä, on tarjota jokaiselle mahdollisuus yhdenvertaiseen vanhuuteen. Tällöin kaikkien on mahdollista näkyä omana itsenään ilman pelkoa syrjinnästä. Sinuiksi ry on perustettu 50 vuotta sitten. Yhdistyksen toiminnassa on mukana edelleen heitä, jotka ovat tehneet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden eteen suuren ja kunnioitusta herättävän työn, ja jotka nykyään ovat ikäihmisiä.

Sinuiksi ry:n juhlavuoden kunniaksi haluamme kiittää jokaista, joka on ollut rakentamassa parempaa tätä päivää. Kannustamme esimerkiksi sosiaali- ja terveuspalvelujen henkilökuntaa toimimaan työssään sensitiivisesti, sillä kuka tahansa asiakas, ikäihminenkin, voi olla sateenkaari-ihminen. Yhdistyksenä teemme vaikuttamistyötä sekä kouluttamalla henkilökuntaa että tuomalla näitä tärkeitä asioita esiin ja keskusteluun.

Hyvää kansainvälistä ikäihmisten päivää kaikille!