Pride on iloa ja keino vahvistaa ääntä

25.6.2024

Sinuiksi ry järjesti 10. kerran Manse Pride -tapahtuman Tampereella. Manse Pride -viikkoa vietettiin 10.6.-16.6. välisenä aikana. Manse Pride oli suurempi kuin koskaan: eniten tapahtumia, eniten osallistujia ja eniten liittolaisia kuin koskaan aikaisemmin. Tampere todella on Suomen Sateenkaaripääkaupunki. Manse Pride 2024 teemana oli ”Yhdessä entistä vahvempina”. Teema kuvaa sitä, että vaikka seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset joutuvat kohtaamaan yhä edelleen vihaa, väkivaltaa ja häirintää, meillä on myös turvallinen ja laaja yhteisö, joka saa muutoksia parempaan suuntaan koko yhteiskunnassa.

Enemmistöön kuuluvien ihmisten saattaa olla ajoittain hankala ymmärtää pride-tapahtumia. Monet kysyvätkin joka vuosi, että mihin pride-tapahtumia nykyään tarvitaan, kun yhteiskunta on jo yhdenvertainen. Valitettavasti tämä ei ole vieläkään totta. Esimerkiksi sateenkaarinuoret kohtaavat tutkimusten mukaan huolestuttavan paljon sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa, puhumattakaan niistä yhteiskunnallisista rakenteista, jotka asettavat päivittäin ihmisiä eriarvoiseen asemaan seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin takia.

Myös me toivoisimme, että jonakin päivä voisimme todeta yhteiskunnan olevan valmis, vihasta ja syrjinnästä vapaa, eikä pride-tapahtumille ole enää tarvetta. Toivomme, että koko Suomi voisi olla sellainen turvallisempi tila kuin pride-tapahtuma on heille, jotka eivät ole löytäneet turvaa koskaan aikaisemmin elämänsä aikana.

Pride on ennen kaikkea mielenosoitus, jonka juuret ulottuvat vuoteen 1969 Yhdysvaltoihin Stonewallin mellakoihin, joissa vastustettiin poliisien harjoittamaa väkivaltaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Suomessa on vietetty vuodesta 1975 lähtien Vapautuspäiviä, joita alettiin kansainvälisen mallin mukaan kutsua Prideksi 2000-luvun taitteessa. Tampereella on juhlittu Leimautumispäiviä vuodesta 1988 katkeamattomasti tähän päivään saakka ja yhtäjaksoisesti olemme osoittaneet mieltä pride-hengessä vuodesta 2014.

Vaikka Pride on mielenosoitus, se on paljon muutakin. Se on paikka, jossa voimme juhlia sitä ihmisyyden moninaisuutta, joka on läsnä koko yhteiskunnassa joka hetki. Me kaikki olemme erilaisia, ja juuri se tekee meistä yhdessä vahvoja, yksilöinä ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Pride on monelle myös turvallisempi tila yhteiskunnassa, joka ei pysty takaamaan jokaisen turvallisuutta. Sateenkaari-ihminen joutuu kohtaamaan vihaa, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa elämässään enemmän kuin muut. Pelko näistä edellä mainituista aiheuttaa jatkuvaa varuillaan oloa, stressiä ja ahdistusta. Pride-tapahtumien aikana nämä pelot pääasiassa hälvenevät hetkeksi ja voi olla rauhassa sellainen kuin on.

Pride on keino nostaa esiin yhteiskunnallisia epäkohtia, jotka koskettavat sateenkaari-ihmisiä, mutta yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden teema on läpileikkaava: ne koskettavat meitä jokaista, huolimatta siitä kuuluuko itse sateenkaarikansaan. Toivotamme siis jokaisen, joka sitoutuu takaamaan turvallisemman tilan kaikille osallistumaan myös tuleviin prideihimme. Yhdessä olemme entistä vahvempia!

Jari Kuisma

Mico Ylimäki