Sinuiksi ry marssii kaikkien puolesta

14.6.2024

Sinuiksi ry marssii tänäkin vuonna heidän puolestansa, joilla ei ole siihen itse mahdollisuutta vainon, häirinnän ja syrjinnän vuoksi.

Vaikka jokaisella on perustavanlaatuinen ja vankkumaton oikeus tulla kohdelluksi yhdenvertaisesti ja ilman syrjintää, saattavat oma elinympäristö ja yhteiskunnan rakenteet haastaa näiden oikeuksien toteutumisen. Riski joutua syrjivien, loukkaavien tai vihamielisten asenteiden, tekojen tai puheen kohteeksi voi olla läsnä omassa kodissa, työpaikalla, oppilaitoksessa, käytetyissä palveluissa tai muussa yksilölle merkityksellisessä ympäristössä. Mikäli ympäristösi syrjivät asenteet, puheet tai teot tai riski häirinnän tai vainon kohteeksi joutumiselle eivät mahdollista osallistumistasi vapaasti yhteiskuntaan, me Sinuiksi ry:ssä toivomme ettet ota riskejä turvallisuutesi tai hyvinvointisi osalta.

Siksi me Sinuiksi ry:ssä marssimme puolestasi.

Kaikkien elämämme ympäristöjen tulisi olla sellaisia, joissa oikeudet yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen toteutuvat. Yhteiskunnan tehtävänä on huolehtia, että jokainen ihminen voi elää vapaasti ilman pelkoa syrjinnästä, häirinnästä ja väkivallasta. Tehtävää on kuitenkin yhä paljon, jotta nämä oikeudet toteutuisivat kaikkialla ja kaikille. Kun teemme jokainen työtä yhdenvertaisemman ja turvallisemman yhteiskunnan eteen, olemme yhdessä entistä vahvempia. Joukossa on voimaa, ja jokaisen ihmisen panos yhdenvertaisemman ja syrjimättömän yhteiskunnan eteen on mittaamattoman arvokas.

Olemme yhdessä myös vastuussa siitä, että jokaisen oikeus osallistua ja elää yhteiskunnassa turvallisesti ja ilman syrjintää ja vainoa toteutuu. Vastuu ei tule vain inhimillisestä halusta, vaan myös Suomen lainsäädännöstä – syrjintä, vihapuhe ja muu kaltoinkohtelu ovat aina rikos. Lait yhdenvertaiseen kohteluun ja syrjimättömyyteen pätevät niin kotona kuin myös työpaikoilla, kouluissa ja kaikissa muissa ympäristöissä, jossa elämme. Siltikin syrjintä, häirintä ja vihamieliset teot ovat yhä osa valitettavan monen elämää, ja yhdenvertaisuuttamme suojelevat lait eivät toteudu kaikkialla. Meillä jokaisella on kasvun varaa, eikä meistä kukaan pysty muuttamaan rakenteita yksin, vaan tarvitsemme ympärillemme monia toimijoita ja yhteisöjä.

Yhdessä olemme kuitenkin vahvempia. Sinuiksi ry toimii turvasatamana, jotta kenenkään ei tarvitse jäädä yksin, tai pelätä vihaa ja syrjintää. Me Sinuiksi ry:ssä ajamme aktiivisesti yhdenvertaisuutta ja tuotamme omalla toiminnallamme jokaiselle turvallisemman tilan. Meille Sinuiksi ry:lle olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Ja siksi me marssimme tänäkin vuonna lauantaina 15.6. Tampereella sinun puolestasi, yhdessä entistä vahvempina.