Sinuiksi ry:n ja Hivpointin yhteistyö jatkuu vuonna 2024

21.2.2024

Testiin on helppo tulla

Sinuiksi ry toteuttaa maksuttomia ja anonyymeja yhteistyössä Hivpointin kanssa kerran kuukaudessa. Testaaminen järjestetään Sinuiksi ry:n toimistolla (Näsilinnankatu 48 E, 33200 Tampere). Testaukseen ei tarvitse varata etukäteen aikaa, vaan voit tulla paikalle testausaikana (testauspäivisin kello 12-16) silloin kun itsellesi parhaiten sopii.

”Hiv-pikatestiin voi hakeutua, kun hiv-riskitilanteesta on kulunut 4 viikkoa, mutta negatiivinen testitulos on täysin luotettava, kun riskitilanteesta on kulunut 3 kuukautta. Hiv-pikatesti tehdään ottamalla pieni pisara verta sormen päästä. Tuloksen saa 60 sekunnissa”, kertoo Hivpointin sairaanhoitaja ja vaikuttamistyön asiantuntija Sanna Salo.

Hiv- ja muihin seksitautitesteihin tulisi ensisijaisesti hakeutua omalle terveysasemalle. Sinuiksi ry haluaa yhteistyössä Hivpointin kanssa tarjota erityisen haavoittuvaisessa asemassa oleville seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöön kuuluville henkilöille hivtestausta, koska kynnys hakeutua julkisen sektorin palveluihin voi olla korkea.

”Rauhoitamme toimistomme testauspäiväksi, eikä täällä testauspäivisin ole muuta toimintaa. Toimistomme on hyvin kodinomainen, joka myös itsessään auttaa rauhoittumaan”, kuvailee Sinuiksi ry:n toiminnanjohtaja Mico Ylimäki.

Kuvassa Hivpointin sairaanhoitaja ja vaikuttamistyön asiantuntija Sanna Salo sekä Sinuiksi ry:n toiminnanjohtaja Mico Ylimäki. Kuvassa Sanna Salo ottaa hivpikatestiä Mico ylimäestä.

Tukea on saatavilla

Seksitautitestit ja -testaustilanne voivat jännittää suurestikin, mutta paikalla on ammattitaitoinen sairaanhoitaja, joka voi tarvittaessa neuvoa seksuaaliterveyteen ja seksiin liittyvissä asioissa.

”Voimme keskustella käynnillä omista huolenaiheistasi, seksuaaliterveydestä, seksistä ja myös muista seksitaudeista sekä ehkäisystä. Ohjaamme sinut tarvittaessa terveydenhoidon palveluiden piiriin, jos asia ei ratkea meillä käymällä”, kertoo sairaanhoitaja ja vaikuttamistyön asiantuntija Sanna Salo.

Testauspäivinä toimistoltamme löydät testaaja Sanna Salon lisäksi järjestökoordinaattori Jenni Laulaisen. Jenni ottaa testaukseen tulijat vastaan, ohjaa testiin sekä varmistaa tilojen rauhallisuuden ja turvallisuuden.

”Me sinuiksilaiset olemme sitoutuneet yhdenvertaisuuteen ja jokainen kävijä on meille samanarvoinen. Käytämme kaikessa toiminnassamme turvallisemman tilan periaatteita. Kaikkeen toimintaamme on turvallista osallistua ja saat tulla tänne juuri sellaisena kuin olet”, Sinuiksi ry:n järjestökoordinaattori Jenni Laulainen toteaa.

Yhteistyössä on voimaa

Sinuiksi ry:n ja Hivpointin yhteistyötestaus on kohdistettu pääasiassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville, mutta kukaan ei paikan päällä kysele kävijöiden identiteettejä tai määritelmiä. Testaukseen voi siis tulla juuri sellaisena kuin on, eikä ole tilivelvollinen siitä kenellekään.

"Tavoitamme seksitautitestauksien merkeissä hyvän määrän seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä, joille kynnys vaikkapa oman terveysaseman testiin hakeutumisessa voi olla aikaisempien syrjintäkokemusten, häirintäkokemusten tai kaapissa olemisen takia todella korkea", pohtii Sinuiksi ry:n toiminnanjohtaja Mico Ylimäki.