Sinuiksi ry:n puheenjohtaja Jari Kuisman puhe Manse Pride 2023 pääjuhlassa

22.6.2023

Arvoisa juhlaväki,

Minun nimeni on Jari Kuisma ja toimin Sinuiksi ry:n hallituksen puheenjohtajana.

Tervetuloa tänne juhlimaan Manse Prideä. Ihan alkuun tahdon kiittää meidän vapaaehtoisia ja työntekijöitä mahtavasta työstä mitä olette tämän päivän ja koko viikon eteen tehneet. Kiitos! Kiitos myös kaikille yhteistyökumppaneille ja muille yhteistyötahoillemme. Ilman teitä tämä kaikki ei olisi mahdollista. Lisäksi haluan kiittää kaikkia marssiin osallistuneita!

Tänään kokoontuessamme juhlimaan Manse Pridea, on mielestäni tärkeää käsitellä erästä huolenaihetta, joka on kevään aikana noussut esiin paikallisessa yhteisössämme. Ravintola Mixeissä, joka on arvokas ja tärkeä paikka Tampereen sateenkaariyhteisölle, asiakkaat ovat joutuneet häirityiksi ja väkivallan kohteeksi. Nämä tapaukset ovat huolestuttavia ja muistuttavat meitä siitä, että tasa-arvon ja yhteenkuuluvuuden edistämisessä on vielä paljon työtä. Häirinnän ei pidä koskaan arkipäiväistyä.

Valtakunnallinen Seta on nostanut esiin tärkeimpiä yhteiskunnallisia sateenkaaripolitiikan teemoja erityisesti viimeisimpien eduskuntavaalien yhteydessä ja haluan nostaa ne esiin myös Manse Pridessa.

Setan tavoitteissa on saada Suomeen kattava sateenkaaripoliittinen ohjelma, jossa määritellään konkreettiset toimenpiteet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen hyvinvoinnin ja yhdenvertaisen kohtelun edistämiseksi eri elämänalueilla.

Meillä on Suomeen saatu myös uusi translaki, mikä on mahtavaa, mutta translaki ikävä kyllä osin jäi keskeneräiseksi. Sukupuolen juridinen vahvistaminen tulee mahdollistaa alaikäisille - meille kaikille on tärkeää pystyä määrittelemään oma sukupuoli-identiteetimme ja turhia esteitä pitää purkaa.

Intersukupuolisten lasten kehollinen koskemattomuus turvataan kieltämällä kosmeettiset sukupuolipiirteitä muuttavat leikkaus- ja hormonihoidot. Sukupuolipiirteisiin kohdistuvissa hoidoissa pitää varmistaa lapsen tietoon perustuva suostumus.

Lisäksi vaadimme kolmannen juridisen sukupuolikategorian tunnustamista laillisesti. Laajentamalla nykyisiä vaihtoehtoja tunnustamme perinteisen binäärisen käsityksen ulkopuolella olevat moninaiset kokemukset ja identiteetit. Kenenkään ei pitäisi olla suljettuna laatikkoon, joka ei sovi hänelle.

Lisäksi meidän on tunnistettava ja käsiteltävä niitä esteitä, joita yksilöt kohtaavat halutessaan tulla vanhemmiksi. Yhteiskuntamme tulisi tukea ja helpottaa yhteisömme yksilöiden ja parien vanhemmuuden matkaa varmistaen, että rakkaus ja perhe eivät tunne rajoja tai rajoituksia.

Viimeiseksi vastustamme jyrkästi pyrkimyksiä muuttaa tai muuntaa henkilön seksuaalista suuntautumista, sukupuoli-identiteettiä tai ilmaisua eli niin sanottuja eheyttämis- tai konversioterapioita. Uskomme, että jokaisella yksilöllä on oikeus elää autenttisesti ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin hän on.

Sinuiksi ry juhlii tänä vuonna 50-vuotista uskomatonta taivaltaan. Järjestömme on ollut sateenkaarevan liikkeen eturintamassa siis jo puoli vuosisataa. Yhdistyksemme historiaa esittelevä näyttely on nähtävillä Tampere-talon Talvipuutarha-tilassa vielä tämän viikon loppuun asti.

Kun yhdistys perustettiin, oli tarve luoda omaa tila tanssilattialle, ja yhdistys alkoikin järjestää säännöllisesti tansseja. Jatkumona tälle järjestämme Tampereella edelleen Leimareita, jotka ovatkin seuraavan kerran jo tänään illalla YO-talolla, tervetuloa myös sinne!

Myös vertaistuki on ollut alusta asti tärkeä tapa palvella yhteisömme tarpeita ja nykyään pyöritämme valtakunnallista Sinuiksi-palvelua, jossa meillä on aivan poikkeuksellista osaamista sukupuolen- ja seksuaalisuuden moninaisuuden erityiskysymyksistä.

Myös paikallinen ryhmätoiminta ja yhteistyö on todella merkittävää. Ihmiset luovat tällaiset organisaatiot. Tuntuu uskomattomalta ajatella 50 vuotta omistautumista ja edistystä, vapaaehtoistyötä ja tappionkin hetkiä, mutta myös iloa ja voittoja  hyväksyvämmän yhteiskunnan puolesta. Olen äärimmäisen ylpeä siitä, että olen juuri tämän yhdistyksen puheenjohtaja. Edistysaskeleemme ovat todiste yhtenäisyyden, rakkauden ja horjumattoman päättäväisyyden voimasta.

Juhlikaamme tänään tulevaisuuden puolesta, jossa jokainen yksilö, riippumatta seksuaalisesta suuntautumisestaan tai sukupuoli-identiteetistään voi elää omankaltaista elämää. Tämä juhla on todiste edistyksestämme, muistutus tähän asti saavutetuista tavoitteista  ja innoituksen lähde edessä olevaan matkaan. Kuten Pimeän hedelmän ja Pink Taco Crewn biisissä Täydellinen todetaan:

PRIDE ON PROTESTI JA HYVÄT BILEET!

Nauttikaamme siis juhlinnasta tänään täysillä sekä tästä ainutlaatuisesta pride-hengestä Tampereella! Kiitos!