Manse Pride 2024: toiminnanjohtaja toivottaa sinut tervetulleeksi

10.6.2024

Pride on ennen kaikkea mielenosoitus. Priden tarkoituksena on antaa näkyvyyttä vähemmistöille, joita on marginalisoitu ja syrjitty läpi historian. Syrjintä, viha ja leimaaminen jatkuvat vielä tänäkin päivänä. Pride muistuttaa, että työtä on edelleen tehtävä.

Tänä vuonna Tampereella vietetään 10. Sinuiksi ry:n järjestämää Manse Pridea. Juhlavuoden kunniaksi Manse Priden ilme on uudistettu graafikko Esa-Pekka Niemen toimesta. Juhlavuotemme näkyy myös teemassamme Yhdessä entistä vahvempina. Teema kuvaa osaltaan sitä, että suuria harppauksia on lainsäädännössä, yhdenvertaisuudessa ja tasa-arvossa otettu, mutta muistuttaa, että matkaa todelliseen yhdenvertaisuuteen on vielä jäljellä.

Nyky-yhteiskunnassa on pelko takapakista; että jo saavutetuista edistysaskelista täytyy pitää yhä tiukemmin kiinni, sillä yhdenvertaisuus ei vielä edelleenkään ole itseisarvo. Edelleen täytyy pelätä, edelleen on vihaa, väkivaltaa ja syrjintää.

Onneksi on toivoa, onneksi on vahva yhteisö, jossa Yhdessä olemme entistä vahvempia. Pride on turvallisempi tila erityisesti heille, jotka eivät ole löytäneet turvaa mistään muualta koskaan aikaisemmin, mutta se on moninaisuudessaan turvallisempi tila kaikille.

Juhlavuotemme näkyy uudistuneen ilmeemme lisäksi suojelijan valinnassa. Tahdoimme suojelijaksi henkilön, joka on tehnyt pitkään työtä yhdenvertaisemman huomisen eteen ja jolle sateenkaariliikkeen historia on tuttua. Valintamme kohdistui Presidentti Haloseen, joka suostui kutsustamme koko Manse Pride 2024 -viikon suojelijaksi. Presidentti Halonen on tehnyt halki koko uransa työtä ja konkreettisia tekoja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon eteen monella yhteiskunnan sektorilla.

Pride muistuttaa siitä, että yksin ei tarvitse jäädä. Pridea tarvitaan niin kauan, kun joku ajattelee, ettei kelpaa identiteettinsä takia tai että olisi parempi olla olematta kuin olla oma itsensä. Meillä on laaja, vahva, ylpeä yhteisö, jossa kenenkään ei tarvitse jäädä yksin. Kenenkään ei tarvitse pelätä, ettei kelpaa identiteettinsä takia. Meillä on ainoastaan yksi ehto: jokaisen vastuulla on rakentaa turvallisempaa tilaa niin, ettei kenenkään tarvitse pelätä. Turvallisempaa tilaa kaivataan toki ympäri vuoden, ja siksi kannustan jokaista sateenkaari-ihmistä menemään oman alueensa sateenkaariyhdistykseen, joissa on yleensä tarjolla vertaistukea ja neuvontaa.

Meillä on oikeus näkyä, meillä on oikeus kuulua ja meillä on oikeus olla olemassa.

Pääyhteistyökumppanimme Tampereen kaupunki on luonut hienon, laajan ja kattavan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, jossa muistetaan kaupungin ja muiden julkisten toimijoiden lakiin kirjattua velvollisuutta edistää yhdenvertaisuutta. Myös positiivista erityiskohtelua saa harjoittaa tilanteissa, jossa on kyse erityisen haavoittuvaisesta ihmisryhmästä, kuten sateenkaari-ihmisistä.

Haluan kiittää jokaista yhteisöä, yritystä ja muuta toimijaa, joka on tukenut tapahtumaamme ja auttanut rakentamaan Manse Pride 2024 -kokonaisuuden. Yhteisömme tarvitsee kumppaneita, liittolaisia, jotka edistävät yhdenvertaisuuden tematiikkaa omissa yhteisöissään ja siten saa muutosta aikaan koko yhteiskunnassa. Meillä on tänä vuonna runsaasti sponsoreita, enemmän kuin koskaan, joka osoittaa sen, että työllemme on tarvetta.

Lopuksi haluan toivottaa teille kaikille hyvää pride-viikkoa. Haluan muistuttaa, ettei pridessa ole kyse enemmistöstä, vaan vähemmistöstä. Antakaa sateenkaari-ihmisille tilaa ja vahvistakaa heidän ääntään, jotka on yritetty läpi historian vaimentaa yhteiskunnan toimesta.

Toivon erityisesti sinulle, joka tulet prideen ensimmäistä kertaa, voimauttavaa kokemusta. Muistan itse, kun osallistuin ensimmäiseen pride-tapahtumaani. Näin ihmispaljouden ja ajattelin: nämä kaikki ovat minun ihmisiäni, minun yhteisöni ja kaikki he ovat minun puolellani. Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin.

Jokainen teistä on arvokas, tärkeä ja teillä on oikeus olla ylpeä siitä, keitä olette. Minä olen ylpeä teistä jokaisesta, jotka olette juuri sellaisia kuin olette, uskallatte etsiä, ehkä harhaillakin, tutkia ja pohtia.

Hyvää pride-viikkoa!

Mico Ylimäki