THL vieraana Manse pride -viikon juhlaseminaarissa

9.6.2022

Manse Pride -viikon Rainbow Rights and Wrongs -seminaari pidettiin Tampereen kaupungin valtuustosalissa. Tilaisuuden järjesti Tampereen kaupunki, Sinuiksi ry ja THL.

Seminaari oli osa Tampereen kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivitystyötä vuoden 2022 aikana.

Rainbow Rights and Wrongs -seminaarissa kuultiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkijoiden alustukset Moninaisesti parempi -hankkeen tutkimushaastattelun, otsikolla: Sexual and gender minorities among the foreign origin populations in Finland: what do we know and what should we do? (Mercédesz Czimbalmos) sekä Kouluterveyskyselyn tuloksista (Anni Hyvärinen).

Tilaisuudessa kuultiin lisäksi kommenttipuheenvuoroja THL:n asiantuntijoiden puheenvuorojen jälkeen. Seminaari striimattiin ja kun se on ehditty tekstittää, niin seminaari on katsottavissa myös jälkikäteen.

Varovaiset arviot sateenkaarinuorten määristä

Sinuksi ry saa ensimmäisenä Suomessa julkaista seminaarissa eilen mainitut ennakkotiedot THL:n kouluterveyskyselyn sateenkaarinuoria koskevista tilastostoista.

Kaikista kyselyyn vastanneista nuorista itsensä määritti seksuaalivähemmistöihin kuuluviksi neljätoista (14 %) prosenttia ja sukupuolivähemmistöihin kuuluviksi neljä (4%) prosenttia. Nousua vuoden 2019 kouluterveyskyselyn vastaaviin määriin on siis kuusi (6) prosenttia (2019: 9 % ja 3 %).

Tulosten arviointi ja analyysi julkaistaan myöhemmin. Tässä kohtaa ei ollut vielä ehditty kartoittaa esimerkiksi sateenkaarinuorten perheessä tai lähipiirissä kokemaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Vuonna 2019 lähes 40 prosenttia sateenkaarinuorista kertoi kohdanneensa väkivaltaa.

Toinen koronavuosi 2021 oli jättänyt syvät jäljet kaikkiin nuoriin, mutta etenkin sateenkaarinuoriin. Tästäkin kuulemme lisää, kun THL virallisesti julkaisee kaikki tulokset. Lisätietoja saadaan Helsinki pride -viikolla ja myöhemmin syksyllä.

Yhteiskuvassa seminaarin järjestäjiä ja puhujia, alhaalta oikealta lukien:

Tampereen kaupungin yhdenvertaisuuskoordinaattori Annamari Tuominen, THL:n Yhdenvertaisuus–yksikkö HYMA erikoistutkija Mercédesz Czimbalmos, erikoissuunnittelija Anni Hyvärinen (THL, Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo).

Ylärivistä oikealta lukien:

Seta ry:n nuorisotyön osallisuuden asiantuntija Teija Ryhtä, Sateenkaariseniorit ry:n varapuheenjohtaja, Transfeminiinit ry:n puheenjohtaja Tanja von Knorring, Tampereen kaupungin vanhusasiamies Riikka Piironen, seminaarin puheenjohtaja Peik Ingman (Åbo Akademi) ja Sinuiksi ry:n toiminnanjohtaja Mikko Ala-Kapee.

Kuvan on otta Julia Röyttä, Manse Pride -viikon tuottaja.