Vertaisryhmät jatkuvat kesätauon jälkeen

16.9.2023

Syksyinen tervehdys Sinuiksilta!

Syksy on lähtenyt ryminällä käyntiin. Onneksi kesän aikana saimme nauttia myös erittäin lämpimistä päivistä. Kesä on tärkeää palautumisen aikaa, mutta myös syksyllä starttaavat vertaisryhmät ovat hyviä jakamisen ja palautumisen paikkoja.

Sinuiksilla kokoontuu noin kaksikymmentä vertaisryhmää. Mukana on paljon vanhoja tuttuja ryhmiä sekä myös uusia. Yhtenä uutena ryhmänä aloittaa sateenkaareva lukupiiri, joka kokoontuu Transfeminiinit ry:n tiloissa, eli samassa rakennuksessa, mutta eri rapussa.

Vertaisuus tarkoittaa sitä, että ymmärtää toisen kokemuksen oman samankaltaisen kokemuksen kautta. Vertaistuki on samankaltaisia asioita kokeneiden ihmisten keskinäistä tukea ja auttamista. Vertaistuessa tärkeitä arvoja ovat luottamuksellisuus, yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus.

Vertaisryhmät ovat tärkeä arjen tuki koko sateenkaarikansalle sekä myös heidän läheisilleen. On todella tärkeää ja helpottavaa päästä jakamaan omia kokemuksiaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka oikeasti oman kokemuksensa myötä ymmärtävät. Vertaistuki auttaa myös tutkimusten mukaan. Vertaistuki vähentää yksinäisyyden, leimautumisen ja ahdistuksen tunteita sekä poistaa erilaisia omaan elämään liittyviä pelkotiloja.

Vertaisryhmien tiedot päivittyvät hiljalleen tänne Sinuiksin nettisivuille (vertaisryhmät). Sillä välin kannattaa ottaa haltuun meidän somekanavat Facebookista sekä Instagramista, johon tulee tietoa lähes reaaliajassa kokoontuvista ryhmistä. Osa ryhmistä kokoontuu Sinuiksin tiloissa ja osa yhteistyökumppaneidemme tiloissa.

Kaikissa ryhmissämme noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Näillä periaatteilla voidaan luoda inklusiivinen tila, jossa tarjotaan osallistujille fyysistä ja henkistä turvallisuutta. Kaikki ovat meillä yhdenvertaisia ja tervetulleita. Voit tutustua turvallisemman tilan periaatteisiin täältä.

Olet oikein lämpimästi tervetullut vertaisryhmiimme. Voit tulla tutustumaan vertaisryhmään myös tutun ja turvallisen henkilön seurassa tai voit olla yhteydessä henkilökuntaamme (yhteystiedot) ja tulla tapaamaan työntekijäämme ensin kahden kesken, jolloin voimme löytää sinulle sopivan ryhmän.

Jos sinulle on lisää kysyttävää vertaisryhmistä, voit olla yhteydessä koordinaattori Jenni Laulaiseen (puh. 044 243 2395 tai jenni[at]pirkanmaanseta.fi).

Jokaisella on oikeus tulla sinuiksi itsensä kanssa.

Hyvää syksyn alkua!