Turvallisempi tila

Noudatamme vertaistoiminnassamme seuraavia turvallisemman tilan ohjeita, sääntöjä ja periaatteita.

Tilamme ovat yhteisiä, joten kohtelethan tiloja arvostavasti. Vertaisryhmämme ovat päihteettömiä.

• Kaikki ovat tervetulleita sellaisena kuin ovat! Sinuiksi ry on syrjinnästä vapaa alue. Itsestäänselvyyksiä ei ole olemassa, siksi ohjeet ja toimintatavat sanotaan yhteisesti ja aina ääneen, jotta kaikki tietävät samat asiat ja ohjeistuksista tulee yhteisesti jaettua tietoa. Erehtyä saa ja kysymällä asiat selviävät. kaikki asiat eivät ole kaikille tuttuja tai asiat merkitsevät toisille eri asioita. ollaan rakentavia, ymmärtäväisiä ja reiluja että ryhmässä uskaltaa puhua luontevasti ja avoimesti.

• Sitoudumme aina ja kaikissa tilanteissa yhdenvertaisuuteen sekä sen edistämiseen. Annan toisen määritellä itsensä mm. seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin osalta, jos hän haluaa. Edistämme keskinäistä arvostusta.

• Vaitiolovelvollisuus on kaikista tärkein periaate. Ryhmässä jaetut asiat jäävät ryhmän sisäisiksi. Edellisellä ryhmäkerralla kerrottuja asioita ei käsitellä seuraavilla kerroilla ilman asianosaisen lupaa. Ei paljasteta toisiamme myöskään ryhmän ulkopuolella.

• Vältä olettamista ja yleistämistä, jotta kaikilla olisi mahdollisuus kokea kuuluvansa joukkoon ja varmistetaan jokaisen itsemäärittelyoikeus. Jokainen saa päättää, millä nimellä tulee kutsutuksi.

• Annetaan jokaiselle tilaa. Osa on aktiivisia, osa haluaa vain kuunnella. Osaa voi ystävällisesti toppuutella, jos puhuu muiden päälle tai muut eivät saa suunvuoroa. Anna jokaisen puhua puheenvuoronsa loppuun ja puhu vasta sitten. Kunnioitamme jokaisen koskemattomuutta niin fyysistä kuin psyykkistäkin. Emme hyväksy minkäänlaista häirintää ja noudatamme Suomen lakia.

• Hyvä me! Luomme hyvää henkeä yhdessä. Turvallisessa ryhmässä voi keskittyä olennaiseen, eli yhdessä olemiseen ja toisen seurasta nauttimiseen. Kaikki ei ole ryhmänohjaajan vastuulla. Jaa ja osallista. Luota, että tilanne kantaa. Yhdessä keskustellen tehdään ja sovitaan mm. puheenaiheet, ideat ja tavat toimia ryhmässä.

• Aina voi ottaa yhteyttä toiminnanjohtaja Micoon (toiminnanjohtaja@pirkanmaanseta.fi), oli pieni tai suuri asia. Työntekijä lopulta vastaa ryhmien toiminnassa ja auttaa ratkaisemaan tilanteita.

Tässä turvallisemman tilan ohjeistus tulostettavana versiona: