Sinuiksi ry kiittää - Manse Pride lukuina, kerro, kuinka onnistuimme

12.6.2022

Osallistujilta, toteuttajilta ja medioista saadun palautteen mukaan Manse pride -viikko on ollut menestys. Lämmin kiitos, että tulitte mukaan ja saimme tehdä tapahtuman kanssanne. Yhteisö kantaa, näyttää kykynsä ja voimansa.
Isot tai pienet tapahtumat eivät synny itsestään. Niiden takana on paljon talkoilla tehtyä näkymätöntä työtä, suunnittelua ja valmistelua.

Tärkeimpiä yhteistyötahoja olivat Tampereen kaupunki (mm. yhdenvertaisuusyksikkö, kulttuuri- ja sivistyspalvelut, viestintä, markkinointi, museot, kaupunginkirjasto Metso, liikuntapalvelut), Tampereen kaupungin nuorisopalvelut, Kaareva, Operaatio Pirkanmaa, THL (juhlaseminaari),  Tampere-talo, Lempäälän kunta, Amnesty, Tampere Film Festivals, Arthouse Cinema Niagara, Radio Soho, Annikin runofestivaalit, Mixei Yo-talo, Transfeminiinit ry, Sateenkaariperheet ry, Rsyke ry, MSC Finland, Sateenkaariyhdistys Malkus ry ja sen Voimavaraksi-hanke, Hivpoint, SPR Hämeenpiiri, Positiiviset ry, Yad Tampere, Kaupungin naiset -kuoro, Spiral, Stella Polaire sekä Työväenmuseo Werstas, jossa on valtakunnallinen sateenkaariarkisto. Leimarit-bileillä yhteistyökumppanina oli Hartwallin Gay Joe. Täältä näet kaikki kumppanimme.

Manse pride -viikko lukuina:

• Manse pride -viikko kesti kuusi (6) päivää.
  • Sen suunnittelu ja valmistelu vei kolme (3) kuukautta. Työtunteja ei uskalla arvioida.
  • Manse pride -viikko koostui yli 60 tapahtumasta.
  • Yli 80 yhteistyökumppania, yhdistystä, yritystä, työryhmää, kollektiivia ja yksittäistä järjestäjää. Yhden tapahtuman takana saattoi olla useita toimijoita.
  • Itsenäisten tapahtumatuotantojen takaa löytyy arviolta noin 300 yksittäistä tekijää taiteilijoista järjestelijöihin.
  • Sinuiksi ry:n omia vapaaehtoisia, mukaan lukien tuottaja, oli 10 henkeä.
  • Vapaaehtoisia liikenteenohjaajia 25 henkeä.
  • Järjestyksenvalvojia oli 10 henkeä.
  • Budjetti oli yhteensä 3400 euroa, josta 1400 euroa Sinuiksi ry:n jäsenmaksuja. Emme ole vielä laskeneet Manse pride -tarrojen ja -jääkaappimagneettien myyntituottoja.
  • Kaikkiaan tapahtumaviikkoon osallistui varovaisen arvion mukaan 6180 henkeä.
  • Pelkästään marssilla oli mukana poliisin arvion mukaan 3000 osallistujaa.
  • Puistojuhlassa marssijoiden lisäksi ainakin tuhat osallistujaa lisää (yht. 4000).
  • Manse pride (@mansepride) -verkkosivu tavoitti yli 10.000 kävijää.
  • Tapahtumaviikko on saanut suuren medianäkyvyyden niin valtamedioissa kuin sateenkaarevissa medioissa (maakuntamediat, sanomalehdet, verkkouutiset, radiot, verkkoalustat kuten Jodel, kaupungin ja Tampere-talon viestintäkanavat huomioiden). Puolen miljoonan seuraajan peittoalue eri medioiden kautta rikkoutui.

Taustalla paljon aineetonta apua ja yhteisön voimaa

Haluamme tehdä monipuolista, tiedostavaa, vastuullista, ihmisen kokoista ja näköistä tapahtumaa. Sinuiksi ry:n ensisijaisen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin keskittyvän ammatillisen auttamis- ja tukityön myötä Manse pride -tapahtuma painottuu selkeästi yhdenvertaisuuden edistämiseen arjen tasolla, turvallisempien tilojen luomiseen ja yhteiskunnan rakentamiseen sensitiivisemmäksi Pirkanmaalla meille kaikille - iloa, sykähdyttävää kulttuuria, huikeita bileitä ja puhuttelevaa taidetta unohtamatta.

Manse pride -ohjelma sisälsi työpajoja, taidetta, yhdessä oloa, iloa ja viihdettä. Sisältöjä ja monipuolisuutta oli yhtä paljon kuin ilmoittautuneita tapahtumatuottajia, työryhmiä, kollektiiveja, taiteilijoita, yrityksiä, yksityishenkilöitä ja yhdistyksiä.

Tapahtuma on saanut valtavan määrän aineetonta tukea (asiantuntijoiden työaikaa, toimijoiden resursseja, tiloja, näkyvyyttä ja jaettua osaamista). Tämä on korvaamatonta ja upea osoitus tahdosta tehdä yhdessä. Tulevina vuosina pyrimme saamaan myös taloudellisen yhteistyön terveelle perustalle niin että saimme palkatun tapahtumatuottajan arviolta 3–4 kuukaudeksi tekemään saman, kuin mikä nyt tehtiin talkoilla kulttuurituottajan harjoitteluna ja toiminnanjohtajan vapaa-ajalla. Onneksi saatoimme irrottaa edes osin muista, varsinaista töistään osa-aikaiset talousvastaavamme ja koordinaattorimme (palkkatuella) auttamaan pride-urakassa.

Edellä mainitun lisäksi Sinuiksi ry:n omassa Manse pride -työryhmässä oli kymmenen sitoutunutta vapaaehtoista. Huomaattehan että vapaaehtoisten määrää ei voi vain yksinkertaisesti kasvattaa, ellemme ehdi työntekijävoimin tarjota asianmukaista, hyvää työnohjausta, tukea ja mukavaa meininkiä, eli mahdollistaa osallisuutta yhteisössä. Emme halua kuluttaa ihmisiä loppuun vastuuttomasti.

Mukana oli luonnollisesti yhdistyksen hallituksen tuki, 25 liikenteenohjaajaa ja 10 järjestyksenvalvojaa. Tähän mennessä kuluvaa vuotta saadut yhdistyksen jäsenmaksut riittivät järjestyksenvalvojien tuntipalkkoihin (3h x 10). Emme ole vielä laskeneet bile-tuottoja esiintyjäpalkkioiden jälkeen tai saatujen lahjoitusten määrä. Manse pride -viikon keskiviikkoon mennessä lahjoituksien kautta oli tullut 80 euroa.

Yhdistyksen oma julkinen rahoitus (Veikkaus ja Tampereen kaupungin kumppanuussopimus) on keskitetty seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten auttamiseen. Sinuiksi-palvelu tarjoaa mm. ilmaista seksuaaliterapiaa, trans-taustaisten lasten ja nuorten tukea (kasvurauha-malli), anonyymia hiv-testausta kerran kuussa, Sinuiksi-chattejä, Sepäse-työpajoja 8.-luokkalaisille Tampereen yläkouluissa (170 pajaa vuodessa), 20 eri vertais- ja toimintaryhmää sekä ammatillisia koulutuksia mm. sote-aloille yhdenvertaisuudesta. Lue lisää työmme laajuudesta, asiakas- ja ryhmämääristämme toimintakertomuksestamme. Tämän ensiarvoisen tärkeän työn rahoitusta ei ole tarkoitettu tapahtumatuotantoihin, kuten pride-viikon yleiskuluihin. Talkoilla ja vapaaehtoisvoimin voi tehdä pieniä ihmeitä.

Auta meitä auttamaan, lahjoita, liity jäseneksemme tai yhteisöjäseneksemme.

Kuinka onnistuimme?

Anna palautetta vuoden 2022 Manse pride -viikosta
Voit samaisella palautelomakkeella ilmoittautua mukaan vuoden 2023 tekijäksi. Etsimme myös yritysyhteistyökumppaneita, mutta kelpuutamme vain yritykset, julkiset toimijat ja yhdistykset, joiden yhdenvertaisuussuunnitelma tai vastaavat toimet yhdenvertaisuussitoumusta ja turvallisemman tilan käytäntöjä myöten ovat kunnossa. Emme hyväksi pinkkipesua. Voimme myös sopia koulutuksen näistä aiheista vuodelle 2023 – korvauksesta.

Kaikkien upeiden vapaaehtoistemme rinnalla, haluamme antaa erityiskiitokset tapahtumatuottajallemme Julia Röytälle, jota ilman kaikki tämä olisi jäänyt vain villiksi haaveeksi.

On sanottu, että yhteisöön tuntee kuuluvansa, kun voi tehdä asioita yhdessä. Silloin kun oma tekeminen nähdään ja sitä arvostetaan. Isoa ja pientä satsausta yhteiseen hyvään. Haluan sydämeni pohjasta kiittää Sinuiksi ry:n ihanaa, omanlaista sateenkaarevaa laumaa, meidän ikiomaa, laajennettua, ylisukupolvista sateenkaariperhettämme, jossa kukin voi olla mukana omalla tavallaan, kivasti ja sopivasti sekä tietää kuuluvansa joukkoon.
Saan olla tässä laumassa itsekin oma konstailemattoman vaillinainen itseni, välillä vierellä kulkeva kuuntelija tai tiukka puolesta puolustaja, mutta useimmiten ajatuksiinsa unohtuva, erehtyväinen ihminen. Olen etuoikeutettu voidessani olla osa tätä upeaa porukkaa.

Olimme totisesti totta Tampereelle – kiitos teille kaikille siitä <3 – Ensi vuonna uudelleen!

Muistakaa osallistua 9.7. Akaa pride -tapahtumaan ja 16.7. Nokia pride -juhlaan.

Mikko Ala-Kapee
Sinuiksi ry:n toiminnanjohtaja, YTM
Sinuiksi-palvelun seksuaaliterapeutti
Yhteistiedot
Olen töissä vielä kesäkuun loppuun saakka. Heinäkuun ja aina 22. elokuuta asti ole vuosilomalla ja ylityövapaalla.

PS Voit palauttaa mieleen Manse pride -viikon tärkeimmät yhteiskunnallisen vaikuttamisen teemat ja painotukset ihanan viihteen lisäksi.

Manse pride marssi ylettyi kilometrin matkalle. Marssijoita oli poliisin tiedon mukaan yli 3000. Kuva: Jarno Rekonius.
Sinuiksi ry:n hallituksen puheenjohtaja Heidi Hölsömäki avasi pääjuhlan marssin päälle. Kuva: Jarno Rekonius
Pääjuhlapaikka oli töynnä ihmisiä. Kuva: Jarno Rekonius
Manse pride -viikon tuottaja ja pääjuhlan toinen juontaja Julia Röyttä teki valtavan urakan tapahtumaviikon eteen. Kokonaisuus on osa Julian kulttuurituottajaopintoja, johon kuuluu 300 tuntia käytännön harjoittelua. Toivomme, että ensi vuonna meillä on rahat kerättynä, jotta voimme taata 3-4 kuukauden palkatun työpaikan tälle rautaiselle ammattilaiselle. Kuva: Mikko Ala-Kapee.