Suomen Psykoanalyyttinen Yhdistys (SPY) pyytää anteeksi sateenkaari-ihmisten kokemaa kohtelua terapiassa

28.6.2022

Pe 1.7.2022 klo 15-16.30 Kiasmassa: ”Sairausleimoista yhdenvertaisuuteen mielenterveyspalveluissa” -keskustelu osana Helsinki pride -viikkoa.

Ampumisvälikohtaus Oslossa herätti meidät karuun todellisuuteen juhannusaamuna. Terroriteon kohteena oli tunnettu homobaari kaupungin keskustassa ja ajankohtana Oslo Pride.

Viikkoa aikaisemmin Yle oli julkaissut uutisen, jossa STT:n teettämän tutkimuksen mukaan 25 vastanneesta Pride-tapahtuman järjestäjästä 22 ilmoitti kohdanneensa häirintää ja ilkivaltaa. Eniten oli ilmennyt loukkaavia puheita ja vahingontekoa, kuten sateenkaarilippujen varastamista ja tuhoamista. Vakavin hyökkäys Pride-tapahtumia vastaan nähtiin vuonna 2010 Helsingissä, kun Pride-kulkueeseen tehtiin kaasuisku, jossa 88 ihmistä altistui kyynelkaasulle.

Terroristi-isku keskellä yötä, keskellä Oslo Prideä, on isku yhdenvertaisuutta, turvallisuutta, rakkautta ja ihmisyyttä vastaan, Helsinki Priden puheenjohtaja Panu Mäenpää kirjoitti”. ”Jatkamme Helsinki Priden valmisteluita, kuitenkin vielä tarkastellen omia turvallisuussuunnitelmia, yhdessä poliisin ja muiden viranomaisten kanssa. Me emme halua antaa vihan voittaa.” (Yle)

Oslon tapahtumat ja STT:n teettämä tutkimus osoittavat, etteivät yhdenvertaisuus, tasa-arvo, turvallisuus ja rauha toteudu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohdalla. Helsinki Pride 2022 tapahtumassa 1.7. julkaistavassa Sinuiksi-palvelun tekemän kyselytutkimuksen vastauksista käy ilmi, että suuri osa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista ihmisistä kokee edelleen turvattomuutta terveydenhuollon palveluissa ja altistuvat tietämättömyydestä ja asenteista johtuville loukkauksille.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvalla syrjinnällä, vihapuheilla ja väkivallalla on pitkä historia. Julkisuudessa asiaa on käsitelty viime vuosina lainsäädännön näkökulmasta mm. avioliiton ja adoptio-oikeuden sekä translain osalta. Homoseksuaalisuuden rangaistavuus poistui rikoslaista vasta 1971. Kirkon piirissä suhteesta homoseksuaalisuuteen on keskusteltu paljon pääsemättä selkeään yksimielisyyteen esimerkiksi avioliittoon vihkimisen osalta.  Syrjintään on historiassa uskonnon ja juridiikan ohella vaikuttanut merkittävästi myös lääketiede. Homoseksuaalisuus poistettiin tautiluokituksesta vasta 1981. Uskonnon, juridiikan ja lääketieteen perusteilla homoseksuaalisuus on siis ollut synti, rikos ja sairaus, ja nämä käsitykset elävät edelleen kulttuurissamme.  Homouden ja lesbouden ohessa tilaa ei ole ollut myöskään seksuaalisen suuntautumisen tai ihmissuhdemuotojen koko kirjon kunnioittavalle huomioinnille. Sukupuolen moninaisuuden tunnustamisen tiellä on vielä juridisiakin esteitä kuten mm. keskeneräinen translaki osoittaa

Suomen Psykoanalyyttinen Yhdistys (SPY) haluaa tuoda nyt julkisesti esille psykoanalyyttisen nykynäkemyksen, jonka mukaan seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudessa ei ole kyse sairaudesta tai psyykkisen kehityksen häiriöstä vaan osoitus ihmisyyden monimuotoisuudesta.  THL:n vastaava kannanotto asiaan esitettiin Räsäsen oikeudenkäynnissä. Suomen Psykiatriyhdistys ja Suomen Psykologiliitto ovat julkaisseet ns. eheytyshoitojen vastaisen lausuman vuonna 2021 ja Kansainvälinen psykoanalyyttinen yhdistys (IPA) on tehnyt päätöksen vastaavasta lausumasta toukokuussa 2022. SPY haluaa esittää tapahtumassa virallisen anteeksipyynnön koskien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille psykoanalyyttisen teorian nimissä esitetyistä vahingollisista väittämistä ja käytännöistä aiheutunutta kärsimystä ja kulttuurista leimautumista.

Lisätietoa aiheesta ja 1.7. tilaisuudesta antavat Suomen Psykoanalyyttisen Yhdistyksen puheenjohtaja Eija Repo p. 045 670 5070 ja Jussi Nissinen Sinuiksi-palvelusta p. 050 3270 769